Robert McKee: Story

Istoria Filmului / Articole /

· scris de

Terapie pentru actori
Robert Redford: Ordinary People / Oameni obişnuiţi, 1980

În 1980, Robert Redford, un actor deja consacrat, debuta şi în calitate de regizor cu filmul Oameni obişnuiţi, care a câştigat 4 premii Oscar, deşi intra în ring cu adversari de talia Raging bull / Taurul fioros sau The elephant man / Omul elefant. De-a lungul timpului, Redford a devenit el însuşi un fel de instituţie, iar pelicula Oameni obişnuiţi este considerată şi citată mai tot timpul ca piesa de rezistenţă din gama filmelor care tratează problema suburbiilor.

Filmul Oameni obişnuiţi a câştigat nu numai premiul pentru cel mai bun film, ci şi premiul pentru cea mai bună regie, cel mai bun actor în rol secundar, precum şi cel mai bun scenariu adaptat (filmul se bazează pe romanul cu acelaşi nume de Judith Guest). În concursul pentru cel mai bun film mai erau nominalizate şi Coal Miner's Daughter / Fata de miner de Michael Apted, un film biografic perfect savurabil şi în ziua de azi, avându-i pe Tommy Lee Jones şi Sissy Spacek în rolurile principale, respectiv Tess, o adaptare controversată de Roman Polanski. Erau în cursă pentru premiul celui mai bun regizor Redford, Lynch, Polanski, Scorsese şi Richard Rush, acesta din urmă nominalizat pentru opera sa Cascadorul / The Stunt Man, astăzi film cult, dar în egală măsură o operă ezoterică şi afectată (prestaţia artistică a actorilor este însă impecabilă).

Deşi mai multe motive şi situaţii din suburbia Oamenilor obişnuiţi se regăsesc într-o multitudine de filme independente sau produse în Hollywood – amintim aici peliculele caustice, voit şocante şi îndreptate împotriva ordinii sociale existente de Todd Solondz (Storytelling, Happiness) sau American Beauty, o sinteză puternic stilizată (şi care reciclează din plin motive din opere precedente) de Sam Mendes – filmul lui Redford reprezintă până în ziua de astăzi o abordare autentică şi inovatoare a temei. Spre deosebire de filmele amintite mai sus, chiar dacă mediul şi personajele sunt aceleaşi: suburbia şi familiile clasei mijlocii, Redford nu vrea să critice sau să ridiculizeze un stil de viaţă, şi nici să dezvăluie tainele ascunse ale idilei suburbane (Blue Velvet / Catifeaua albastră).

Oameni obişnuiţi ne prezintă povestea lui Conrad (în interpretarea premiată a lui Timothy Hutton), care încearcă să se sinucidă după moartea fratelui său, iar după tentativa sa, are probleme în ceea ce priveşte reintegrarea în viaţa normală, nu reuşeşte să se apropie de maică-sa, iar acesta influenţează şi ulterior duce la reconsiderarea relaţiei dintre părinţi, ceea ce, la rândul său, va rezulta în destrămarea familiei... Totuşi, trebuie să subliniem că Oameni obişnuiţi este o poveste care se încheie pe un ton pozitiv. Filmul se concentrează asupra terapiei: cu ajutorul unui psihiatru, Dr. Berger (Judd Hirsch), Conrad reevaluează evenimentele din trecut, ceea ce, mulţumită interpretării artistice deosebit de nuanţate şi delicate rezultă în câteva secvenţe de-a dreptul catartice.

Filmul de debut al lui Redford este un film artistic în cel mai profund sens al cuvântului, unde cele patru roluri principale sunt toate interpretate în mod extraordinar (numai Donald Sutherland, cel care interpretează – de-altfel excepţional – rolul tatălui, nu a fost nominalizat). Oameni obişnuiţi este construit de fapt pe secvenţe consecutive: discuţii în familie, recepţii amicale, sesiuni de terapie, interpretate în mod superb de actori, jocul lor fiind susţinut de montajul precis şi dinamic; în plus, Redford se foloseşte de montaje flash pentru a ne introduce în lumea visurilor lui Conrad. Filmul Oameni obişnuiţi întrerupe secvenţa imaginilor de interior, încărcate de emoţii cu peisaje de natură moartă, marcând trecerea din toamnă în vară, şi care sunt folosite mai degrabă cu scopul de a contrasta trăirile interioare ale personajelor, decât cu scopul de a reflecta tocmai reflexiile lor. 

Oameni obişnuiţi este un film tipic de Redford – cel puţin văzut din retrospectivă – căci ne prezintă mai multe elemente devenite proprii stilului său regizoral. Personajele sunt foarte determinate, gândirea lor este ancorată pe criterii etice precise (o trăsătură caracteristică tuturor filmelor lui Redford, poate cel mai vizibil în filmul Lions for Lambs / Leii mor pentru miei). Apare personajul masculin puternic, reflexiv, opus femeii neputincioase, fără un sistem stabil al valorilor, acesta constituind un leitmotiv în opera regizorului (amintim aici personajele principale din Îmblănzitorul de cai / The Horse Whisperer). Cu toate acestea, filmele lui Redford par conservatoare doar la prima vedere, regizorul dând dovadă de un mod de gândire propriu (este prezent în media americană exprimându-şi părerea în probleme de politică actuală), pe care îl promovează şi în filmele produse: deciziile individuale ale personajelor rescriu de fiecare dată concepţiile izvorâte din mediul social, din ideologii sau modele (Quiz Show / Cine ştie, câştigă!, Milagro, război şi secetă / The Milagro Beanfield War). Greşeala nu este în sistem, ci este în om. Iar aceasta este atitudinea care îl deosebeşte pe Redford – regizorul – de colegii săi postmoderni. 

tradus de

Comentează!



antispamgeneraţi un cod nou!


Nu folosi tag-uri HTML: ele vor fi şterse automatic.
Textul poate fi formatat în stil wiki. Ajutor aici.

Film legat

Oameni obişnuiţi (Ordinary People)

Oameni obişnuiţi (Ordinary People) – Statele Unite ale Americii, dramă, 1980. Regizor: Robert Redford. Actor: Donald Sutherland, Mary Tyler Moore, Judd Hirsch, Timothy Hutton, M. Emmet Walsh, Elizabeth McGovern.

Mă uit pe Istoria Filmului

  • Părerea noastră
    9/10 (1)
  • Părerea ta?

Articole similare

Totul despre Margo - Joseph L. Mankiewicz: All About Eve / Totul despre Eva, 1950

Totul despre Margo – Joseph L. Mankiewicz: All About Eve / Totul despre Eva, 1950

În afară de Joseph L. Mankiewicz nu mulţi – adică, nimeni, nu poate să spună despre sine că a încasat aproape toate premiile la Gala Oscar-urilor doi ani la rând, în categoria cea mai bună regie şi cel mai bun scenariu (All About Eve şi A Letter to Three Wives. Mankiewicz nu doar că s-a descurcat minunat cu acest rol dublu, dar şi-a ţinut şi puşculiţa de producător deschisă, vânând producţii promiţătoare în căutare de finanţare.

© 2011 Asociaţia Filmtett  ·  Despre noi  ·  Articole  ·  Versiunea în limba maghiară  ·  Dezvoltat de Weblap.ro