Robert McKee: Story

Boglárka Nagy

Istoria Filmului / Articole /

· scris de

IFFR Live – festival internațional pentru un public internațional
Interviu cu Melissa van der Schoor

Tot mai multe festivaluri mari aleg să aibă și o ofertă de filme online în timpul evenimentelor și filmele pot fi urmărite pe platforme VOD, de un număr limitat de spectatori.

Melissa van der Schoor

În noiembrie 2014 am primit invitația ca cinematograful Elvire Popesco să facă parte dintr-un proiect deosebit, la sfârșitul lunii ianuarie 2015: IFFR Live, prin care am fi avut acces la filme în premieră mondială, care se prezentau la Festivalul Internațional de la Rotterdam, cu posibilitatea de a participa la Q&A-ul premierei, prin intermediul rețelelor de socializare. Nu am reușit să participăm la acest proiect, dar în 2016 propunerea a revenit, cu 5 titluri de care s-ar bucura publicul nostru cinefil. Tot mai multe festivaluri mari aleg să aibă și o ofertă de filme online în timpul evenimentelor și filmele pot fi urmărite pe platforme VOD, de un număr limitat de spectatori. Totuși IFFR Live a rămas pionier în acest demers de digitalizare a festivalurilor internaționale de filme, cu o rețea importantă de cinematografe europene care  susțin proiectul. Am discutat despre acest fenomen cu Melissa van der Schoor, coordonatoarea proiectului IFFR Live.

Când și cum a pornit proiectul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam, IFFR Live?

IFFR Live a apărut datorită interesului care se creează în jurul unui film, la proiecțiile care au loc în timpul festivalului. Proiecțile din cadrul unui festival sunt intotdeauna ceva special, pentru ca vin regizorii filmelor și, în timpul discuțiilor, există un contact direct între public și echipa. Acest lucru creează o emoție puternică. Am vrut să vedem dacă aceste ingrediente, tipice proiecțiilor de festival, ar putea să fie de ajutor în lansarea unor filme speciale, nu doar în Rotterdam, dar și în restul Europei și pe alte continente.

Rezultatul a fost IFFR Live, prin care se sărbătorește, dezvolta și extinde experiența de festival, aceea de a vedea filme împreună cu echipa; acest lucru este posibil cu ajutorul noilor tehnologii și a rețelelor de socializare. În acest fel experimentăm și noi un model nou de distributie, care permite filmului de festival, agenților de vânzare, distribuitorilor și expozantilor să colaboreze mai strâns împreună, cu scopul de a aduce filme de o înaltă calitate artistică la un public nou.

IFFR Live

Cum ați ales titlurile care formează oferta IFFR Live?

Propunerea unei selecții echilibrate, este una dintre provocările cheie. Este vorba despre un proces delicat, la care participă partenerii noștri agenți de vânzare Doc&Film, TrustNordisk, Fortissimo Films și Films du Losange. Ne-am propus să alegem filme europene proaspete și de calitate, care ar putea să profite la maxim prin acest fel de marketing și lansare.

Cu premiatele A peine j’ouvre les yeux (Cum deschid ochii, r. Leyla Bouzid) și La novisa (Mireasa, r. Paula Ortiz), cu premierele filmelor The Model (Modelul, r. Mads Matthiesen), Prejudice (Prejudecată, r. Antoine Cuypers) și cu filmul de închidere, de un umor sec, Sophelikoptern (Elicopterul de gunoi, r. Jonas Selberg Augustsén) am compus un amestec de filme noi, relevante și proaspete, care au dat publicului care a participat la acest proiect foarte multe de discutat.

Unde ați găsit fondurile necesare pentru un astfel de proiect?

IFFR Live este posibil datorita unei co-finanțări din partea Comisiei Europene, dar avem mai multe parteneriate; KPN, o companie de telecomunicații olandeză, este de exemplu important, fiindcă transmit fiecare film și dezbatere în timp real, pe postul lor tv, abonaților lor. Concomitent am reușit să oferim acces la titlurile selectionate și prin platforme VOD (video la cerere), pentru o perioadă limitată, prin parteneriate stabilite cu Filmin în Spania și Festival Scope în restul lumii. Dar, cum am spus mai înainte, tot proiectul nu ar exista fără parteneriatul cu agenții de vânzare, pe care l-am amintit.

IFFR Live

Care este legătura dintre IFFR Live și Festivalul de film de la Rotterdam și, ce înseamnă unul pentru celalalt? IFFR Live devine un eveniment aparte sau cei care urmăresc evenimentele în alte țări sunt considerati parte a publicului Festivalului de la Rotterdam?

IFFR Live este un proiect cu totul în spiritul festivalului, care își propune să ajute regizorii sa găseasca un public pentru filmele lor. Sălile de cinema care se asociază cu acest proiect sunt considerate parte a festivalului. Toate aceste cinematografe afișează aceleași afișe ca și noi la Rotterdam, proiectează aceleași filme, în același timp. Toate acestea creează un sentiment de comunitate. Am avut și cazuri speciale, de exemplu la Kino Nowe Horyzonty în Wroclaw, oamenii purtau măști cu tigrul-mascotă a festivalului sau publicul de la Kinodvor din Ljubljana mânca prăjituri IFFR. Deci sunt sigură că membrii publicului s-au simțit parte al festivalului și a comunității IFFR!

Regizorii de film au avut reacții foarte diferite. Erau conștienți, desigur, că filmul lor era proiectat în atât de multe locații în același timp, dar și-au dat seama doar în momentul în care au văzut fluxul imens de întrebări din atâtea țări diferite, că s-ar putea ca această proiecție să fie aceea cu cel mai numeros public, pe care îl va avea filmul lor.

Cum au participat sălile de cinema la IFFR Live? Ce fel de feedback ați avut?

Prin IFFR Live am lucrat direct cu sălile de cinema. Anul acesta asta a însemnat 46 de cinematografe în 17 țări diferite. Am avut pentru prima oară și un participant din afara Europei, un cinematograf din Willemstad din Curacao, care a avut o proiecție „sold out” cu filmul LA NOVIA. 

Feedbackul pe care l-am primit a fost unul pozitiv, care ne-a bucurat mult și ne-a dat o senzație de satisfacție. Contactul direct a presupus să colaborăm si să acționăm rapid când era nevoie dar și să fim flexibili când era necesar. E un lucru atât de minunat când vezi că fiecare cinematograf participă la creearea evenimentului. Ei știu cel mai bine cum pot să ajungă la publicul lor local și, cinematografele din aceeași țară, lucrau și în parteneriat, pentru a face o promovare națională comună. Aceste eforturi în tandem cu campania noastră de promovare internațională, au reușit să suscite interesul pentru filmele selectionate pe fiecare teritoriu în parte. Publicul a fost participativ și au sosit extrem de multe întrebări prin rețelele de socializare, din toate colțurile Europei.

IFFR Live

În ce alte moduri s-a folosit Festivalul de la Rotterdam de inovativa distributie, pentru a aduce filmele din selecția sa la public ?

Pe lângă proiectul nostru pionier IFFR Live, am lucrat intens pe o inițiativă nouă de distribuire digitală a filmelor, care se numește IFFR Unleashed. IFFR Unleashed își propune să aducă  la public filme selectionate din cadrul festivalelor, prin platforme VOD din toata lumea. Asta presupune un angajament pe termen lung față de regizorii filmelor și deținătorilor de drepturi, prin care ne asumăm să-i ajutăm în acest mediu confuz și, câteodată foarte dificil, al filmelor oferite la cerere. Regizorii de filme, producătorii și deținătorii drepturilor, vor primi mijloace de controla pentru strategiile de lansare prin VOD, având totodată  beneficiul de a putea utiliza brandul Festivalului de la Rotterdam, pentru a pune în valoare profilul lor și pentru a crește potențialul lor de negociere. Cu ajutorul IFFR Unleashed, regizorii de filme și deținătorii drepturilor pot decide exact unde și când vor să-și lanseze filmele online.

Credem că prin IFFR Unleashed vom reuși să devenim un brand prezent pe toată durata anului și, să folosim expertiza, resursele și profilul nostru, pentru a creea parteneriate solide cu regizorii, platformele și, să avem o legătură de durată cu iubitorii de filme.

Va avea IFFR Live impact asupra vieții „post-festivaliere” a filmelor selectate? Proiecțiile de pe platformele online ar putea continua parteneriatul?

Este greu de spus într-un stadiu atât de timpuriu, care ar fi efectul direct al proiecțiilor IFFR Live asupra vieții „post-festivaliere” a filmelor. Problema constă mai ales în faptul că tot entuziasmul creeat în rândul publicului, în jurul evenimentelor IFFR Live, intervine foarte devreme, chiar înainte ca filmul să fie lansat pe orice teritoriu. Deci este și o modalitate de a testa filmul în diferite locații, atât prin proiecțiile de cinema, cât și prin vizionările online pe FestivalScope și Filmin.

Platformele online sunt la fel de importante pentru noi ca și cinematografele și, ne-am propus să dezvoltăm mai mult această latură a IFFR Live.

IFFR Live Cinema

Ce direcție ar putea lua IFFR Live? V-ați gândit la schimbări?

Chiar acum lucrăm la noua ediție IFFR Live și încă nu pot să dezvălui multe. Ceea ce pot să spun de pe acum este că ne gândim să colaborăm și cu alte festivaluri.  Mai ales festivaluri care susțin același gen de regizori de filme ca și noi, care au loc în alte momente ale anului. Ar fi minunat dacă s-ar putea alătura proiecțiilor IFFR Live la sfârșitul lunii ianuarie și, evident, ne gândim să lărgim rețeaua cinematografelor, atât în rândul țărilor europene, cât și în afara granițelor.

Crezi că și alte festivaluri mari vor porni proiecte similare, în cadrul cărora să facă accesibile online filmele din selecția lor? Am văzut ca Festivalul de la Veneția a avut deja o „sala web”... 

Evenimentele de film devin tot mai importante în peisajul distribuției cinematografice. Am văzut deja alte festivaluri care au transmis în timp real dezbaterile de la sfârșitul proiecțiilor și, unele dintre ele, pun la dispoziție filmele lor prin VOD. 

Cu siguranță vom vedea tot mai multe inițiative în viitorul apropiat, dar și noi vom continua să dezvoltăm și să explorăm potențialul real al IFFR Live.

Comentează!



antispamgeneraţi un cod nou!


Nu folosi tag-uri HTML: ele vor fi şterse automatic.
Textul poate fi formatat în stil wiki. Ajutor aici.

© 2011 Asociaţia Filmtett  ·  Despre noi  ·  Articole  ·  Versiunea în limba maghiară  ·  Dezvoltat de Weblap.ro