Robert McKee: Story

Istoria Filmului / Articole /

Cinemuzica

Dialectul muzical românesc al lui Tiberiu Olah -

· scris de

A fost șotia destinului, ironia istoriei carpato-danubiano-pontice ca româno-maghiarul Oláh Tibi să ajungă unul din cei mai mari compozitori ai muzicii de film românești.

// portrete

Compoziţia ascunsă a sunetelor din filmele de Science Fiction -

· scris de

Creatorii de film se străduiesc să realizeze o realitate cât mai captivantă pentru public. Pentru ca filmul să atragă, trebuie să ne creeze în fiecare moment iluzia că suntem acolo, părtaşi sau observatori ai acelei realităţi, fictive fiindcă este o naraţiune inventată, şi virtuale fiindcă este o imagine proiectată. Acest efort devine uneori chiar mai important decât povestea însăşi, aşa că putem vedea filme care sunt realizări filmice foarte profesioniste a unor scenarii simple şi previzibile, sau remake-uri ale unor succese din deceniile anterioare, produse doar pentru a fi „încărcate” cu imagini ieşite din comun create prin efecte speciale.

// dosar

Filmele muzicale ale lui Vincente Minnelli -

· scris de

Cunoscut atât pentru numeroasele sale musical-uri cinematografice, cât și pentru și mai numeroasele sale filme non-musical, Vincente Minnelli a constituit de-a lungul timpului un motiv de dezbateri între critici, cineaști și cinefili. De o parte sunt cei care îl consideră un autor desăvârșit, cu o viziune autentică, iar, de cealaltă parte, cei care îl privesc doar ca „un pur stilist, care crede mai mult în frumusețe decât în artă”, după cum declară criticul american (auteurist) Andrew Sarris1. Îmi voi prezenta succinta mea analiză asupra filmografiei lui concentrându-mă exclusiv asupra filmelor sale muzicale.

// istoria genurilor

Pe note de film 2. -

· scris de

Adrian Enescu este un modern care nu are nevoie de permisiune de la stăpânire. Alături de Mircea Florian se află în linia întâi a promovării muzicii electronice în România anilor '70, pionieratul său în domeniu materializându-se prin LP-ul din 1976, Basorelief. Dar colaborarea sa cu filmul începe trei ani mai devreme, când Mircea Veroiu îi facilitează debutul cinematografic, prin muzica de la filmul Şapte zile (1973). Compozitorul nu se limitează doar la aceste direcţii, el activează şi în muzica uşoară, unde se distinge prin câteva evergreen-uri pentru cântăreţii români – Bună seara, iubite, cu Loredana Groza şi Ion Caramitru în duet, datând din 1988, fiind cea mai cunoscută piesă, dar nu singura.

// istoria filmului românesc

Pe note de film 1. -

· scris de

Abordăm, cu rândurile de mai jos, un domeniu pe cât de mirific pe atât de necunoscut: muzica românească de film. E un continent neexplorat, cu multe semne de exclamare. Harta sa ar fi împănată cu expresii de genul hic sunt leones, dar şi cu exemple glorioase şi realizări de vârf.  Compoziţiile care au înviorat coloana sonoră a filmelor româneşti depăşesc, de multe ori, în calitate filmele pentru care au fost pregătite. Iar împrejurarea în care compozitorii se dovedesc mai moderni ca filmele şi regizorii pe care-i servesc nu constituie un accident, ci mai degrabă regula. 

// istoria filmului românesc

© 2011 Asociaţia Filmtett  ·  Despre noi  ·  Articole  ·  Versiunea în limba maghiară  ·  Dezvoltat de Weblap.ro