Robert McKee: Story

Istoria Filmului / Articole /

Dosar

Filmologia gustului - Notițe despre legătura dintre arta culinară și cea cinematografică

· scris de

Simțul gustativ și cel olfactiv – deși sunt considerate simțuri secundare – exprimă efecte senzuale directe împreună cu simțul vizual. O identificare asemănătoare se poate vedea și în pornografie – nu întâmplător. Diferența se evidențiază cel mai bine în faptul că pornografia exclude dimensiunile sociale și psihologice ale existenței umane, în timp ce efectul senzual al culinarului (chiar și cu funcție dramaturgică) „poate înzestra” cu acestea „personajul”. „Omul nu trăiește din ceea ce mănâncă, […] ci din ceea ce digeră” – scria renumitul gastro-estetician  din secolul al 19-lea, Brillat-Savarin. Iar filmul profită, că scoate acest sentiment și acest gând din mâncare.

// dosar

IFFR Live – festival internațional pentru un public internațional - Interviu cu Melissa van der Schoor

· scris de

Tot mai multe festivaluri mari aleg să aibă și o ofertă de filme online în timpul evenimentelor și filmele pot fi urmărite pe platforme VOD, de un număr limitat de spectatori.

// dosar

La arhivă era mai multă poezie - Interviu cu Anca Mitran, directorul general al Centrului Național al Cinematografiei

· scris de

Deși se află acum în fruntea CNC, a condus Arhiva Națională de Filme timp de aproape două decenii. Nimeni nu ne poate povesti mai amănunțit despre arhivarea, stocarea și restaurarea patrimoniului național, ori despre răspândirea tehnologiilor digitale în aceste domenii.

// dosar

CGI – Noul bête noire al Hollywood-ului 2. - CGI-ul lui J. J. Abrams, Nolan, Cuarón, Iñarritu sau când old-school devine new-school

· scris de

Deşi filme ca Avengers: Age of Ultron (2015) sau Jurrasic World (2015), care s-au folosit de un munte de CGI, se bucură de un succes de box office uriaş, atitudinea faţă de CGI a unora dintre marii regizori de la Hollywood s-a modificat în ultima vreme. Unul dintre cei care au ales să folosească CGI-ul doar ca ultimă opţiune, este regizorul Star Wars: The Force Awakens (2015), J. J. Abrams.

// dosar

CGI – Noul bête noire al Hollywood-ului 1. - Less (green screen) is more?

· scris de

Extratereştri, eroi de comic books, dinozauri, monştri, planete noi cu un ecosistem complet diferit de ce vedem pe pământ – nimic nu e imposibil atunci când vine vorba de CGI. Şi totuşi „într-o lume cinematografică dominată de supereroi şi fiinţe extraterestre, cred că mulţi realizatori de filme realizează acum că [poveştile] trebuie să pară tangibile. O păpuşă Yoda va fi mereu mai bună decât un Yoda generat pe calculator”, crede scenaristul Ben Falk.

// dosar

Nu credem orice doar așa... - Despre încerederea suspendată a spectatorului

· scris de

În cele ce urmează vom discuta despre așa-zisul suspension of disbelief, adică suspendarea (temporară și voită) a neîncrederii, o atitudine indispensabilă a spectatorului când vine vorba de acceptarea unor genuri de ficțiune (sau non-ficțiune).

// dosar

Între analog și digital - Distribuție și proiecție în epoca DCP-ului

· scris de

Timp de peste 100 de ani filmele au fost proiectate în sălile de cinema de pe peliculă: o bandă transparentă de plastic, perforată pe margini, cu fotograme înalte de 4 perforații. De la prima sa utilizare, în Kinetoscopul lui Edison în 1891, pelicula cu o lățime de 35 mm a fost de departe cel mai comun suport pentru filme. În toți acești 100 de ani foarte puține lucruri s-au schimbat la pelicula de 35 mm. Desigur a apărut pelicula color, forma imaginii încadrată între cele 4 perforații s-a mai schimbat, și a mai fost adăugată banda de sunet pe margine, dar principiul a rămas același, astfel încât o peliculă din anul 1900 poate rula fără probleme pe un proiector construit în anul 2000.

// dosar

Priviri goale, generate pe calculator - Despre fenomenul Uncanny Valley

· scris de

Chiar dacă umblu în „misterioasa vale nefirească”, nu mi-e frică de rău. Dar cu atât mai mult îmi este frică de un om animat aiurea.

// dosar

Praf în ochi - 3D – fenomenul de pe piaţă

· scris de

A treia dimensiune îi dă de furcă spectatorilor deja de peste jumătate de secol.

// dosar

Dogma românească şi legitimitatea independenţei - Adrian Sitaru: Ilegitim

· scris de

La şase ani după ce a fost distins în competiţia de scurtmetraje cu Colivia, Adrian Sitaru a revenit în cadrul Festivalului de la Berlin, de data aceasta în secţiunea „Forum”, cu al patrulea lungmetraj al său, Ilegitim. O producţie independentă (altfel spus, realizată fără finanţare de la Centrul Naţional al Cinematografiei), la fel ca şi lungmetrajul de debut al regizorului, Pescuit sportiv (2008), filmul a avut premiera mondială, în cadrul Berlinalei, pe 13 februarie a.c.

// dosar

Precedent 12345 ... 7 Următor

© 2011 Asociaţia Filmtett  ·  Despre noi  ·  Articole  ·  Versiunea în limba maghiară  ·  Dezvoltat de Weblap.ro