Robert McKee: Story

Istoria Filmului / Articole /

Dosar

TIFF-ul ca instituţie -

· scris de

Am ajuns să trăim a 11-a ediţie a TIFF-ului. A devenit clar pentru oricine că festivalul reprezintă cel mai important eveniment cultural al Clujului. Să ne gândim numai ce frumos ar fi dormit oraşul sub căldura verii sau sub ropotele de ploaie rece care ne-au pus rezistenţa fizică la încercare, dacă duhul cinematografului nu l-ar fi adus la viaţă, ca prinţul pe Frumoasa din Pădurea Adormită.

// dosar

„TIFF cu filme m'o hrănit, le-am mâncat pân'am murit” - Festivalul Internaţional de Film Transilvania, 1–10 iunie 2012

· scris de , , ,

La TIFF filmul a devenit religie – afirmaseră organizatorii câteva săptămâni în urmă. Festivalul Internaţional de Film Transilvania a ajuns la cea de-a 11-a ediţie, debutând astăzi la Cluj şi la Sibiu. Redacţia noastră a studiat cu atenţie programul, şi a ales să vă recomande câteva filme de neratat.

// dosar

Ah, secsul, tovarăşi! - Momente picante în filmele erei comuniste

· scris de

Pentru perversul, obsedatul, erotomanul, hedonistul sau chiar pentru discipolul lui Epi-cur filmul românesc din perioada comunistă se prezintă ca un fel de Sodoma şi Gomora cuplată cu Decameronul şi câteva citate din divinul marchiz. Dar nici pur şi simplu pasionatul de istoria filmului românesc (adică tot o specie de pervers!) nu va fi dezamăgit. 

// dosar

Rebel şi comunist - Tânărul neadaptat în filmul românesc (1948–1989)

· scris de

Titlul pare o contradicţie. Fiindcă lucrurile au evoluat întotdeauna aşa: teoretic o doctrină revoluţionară, comunismul aplicat în practică dă naştere unor regimuri unde conformismul e o valoare mai capitală decât Capitalul lui Marx. Dacă Lenin s-ar întreba, din sarcofagul unde e expus, ca o murătură în vitrină: „se adaptează tânărul nostru la filmul comunist?” – răspunsul venit de la tovarăşii cu munci de răspundere ar suna cam aşa: „Ce adaptare, tovarăşi? Tânărul nostru este devreme la şcoală, devreme acasă, nu-l interesează sexul, nici măcar opus, pasiunea lui sunt problemele de producţie şi noua revoluţie agrară la sate.” Şi tovarăşii ar avea, ca întotdeauna dreptate. Chiar şi când, de fapt, nu au.

// dosar, istoria filmului românesc

Secretul lui Hitchcock - Există sau nu muzică hitchcockiană?

· scris de

Răspunsul la întrebarea din titlu este foarte simplu: da, există. În ceea ce priveşte teoria autorului muzicii de film, Jack Sullivan oferă o interpretare împinsă oarecum într-o extremă în volumul său Hitchcock’s Music: în opinia lui muzica filmelor Hitchcock a fost compusă de regizorul însuşi, compozitorul fiind doar un specialist care a pus pe note viziunea maestrului (sau mai degrabă percepţia auditivă, în acest caz).

// dosar

Scene decorative - Chipul vedetei

· scris de

Chipul vedetei în prim-plan: suprafaţă, mască alcătuită din farduri, lumini şi umbre – totuşi, imaginea reprodusă tehnic nu reduce, ci creează aura personalităţii.

// dosar

Soartă de poliţist - Conflictul dintre viaţa privată şi carieră în filmele cu detectivi din anii ‘70

· scris de

„Sam nu numai că investighează, Sam are o soartă” – conchid în legătură cu Şoimul maltez teoreticienii Ildikó Berkes şi Károly Nemes vorbind despre esenţa filmului cu detectivi. Destinul detectivului este unul uman, mai presus de lupta împotriva păcatului. Povestea filmului este definită nu doar de urmărirea şi prinderea infractorilor ci mai ales de acea felie din viaţa detectivului pe care avem posibilitatea de a o cunoaşte cu ocazia anchetei.

// dosar

Identificare digitală - Efectul noilor procedee de realizare a imaginii asupra naraţiunii

· scris de

În ultimul timp necesităţile tehnice, modul şi posibilităţile realizării imaginilor s-au înmulţit şi au ajuns să conteste conceptele formate despre imagine, imaginea filmică şi film. Dacă renunţăm preţ de o clipă la analiza diferenţelor dintre imaginea celei mai noi camere de filmat HD şi filmul de 35 mm, vasta distribuţie a diferitelor tipuri de imagine şi simplificarea procedeului realizării acestora devine un aspect important. Natura heterogenă a imaginilor şi a conceptelor noastre legate de imagine cauzează o situaţie dificilă pentru teoria artei preocupată de reprezentare, fotografie şi film.

// dosar

De ce iese uneori personajul de pe ecran fără să vrea? - Proporţii ale imaginii pe celuloid

· scris de

Filmul de celuloid cu lăţimea de 35 mm şi cu părţile laterale perforate a fost patentat şi folosit pentru prima dată în aparatele de fotografiat ale companiei Eastman Kodak. Formatul folosit de Eastman Kodak a fost standardizat în industria filmului în 1889. De-a lungul timpului, filmul a devenit colorat şi sonor, dar de fapt tot ce s-a schimbat a fost componenţa chimică a materiei prime. Chiar şi în ziua de azi folosim acest tip de film în aparatele de fotografiat clasice, majoritatea filmelor sunt înregistrate pe film de acest tip şi această lăţime de film a determinat şi determină proporţia de 1,33:1 (adică de 4:3) a imaginii, care este proporţia ecranului de televizor şi a ecranului de calculator, ca şi a filmelor care nu sunt făcute pentru ecranul lat / bandă lată?

// dosar

Precedent 1 ... 567

© 2011 Asociaţia Filmtett  ·  Despre noi  ·  Articole  ·  Versiunea în limba maghiară  ·  Dezvoltat de Weblap.ro