Robert McKee: Story

Istoria Filmului / Articole /

Film documentar

Studioul Sahia și documentarea progresului socialist 2. -

· scris de

Jurnalele de actualități de la începutul anilor 1950 erau marcate de entuziasmul colectivizării și al industrializării țării, respectând regulile realismului socialist.

// studiouri legendare

Studioul Sahia și documentarea progresului socialist 1. -

· scris de

Studioul cinematografic Sahia Film a fost deschis în anii 1950, cu scopul declarat de a consemna progresul României socialiste, a crescut foarte bine în perioada comunistă și a intrat în declin odată cu venirea capitalismului și dispariția vechiului sistem de producție și distribuție.

// studiouri legendare

Animația și filmul documentar - Persepolis și Waltz with Bashir

· scris de

Unul din cele mai populare filme ale anului 2015 este documentarul despre viața lui Kurt Cobain, celebrul solist al trupei Nirvana, Cobain: Montage of Heck (Brett Morgen). Filmul este format din imagini video, fotografii, extrase din jurnalele lui Cobain, înregistrări, interviuri cu persoanele apropiate lui, dar conține și secvențele de animație. Pentru unele episoade din viața lui Cobain, Brett Morgen a realizat scurte animații pe fundalul cărora sunt juxtapuse înregistrări audio autentice.

// animație

Reflexii ale istoriei în filmele lui Andrei Ujică. Partea a 2-a -

· scris de

Cel de-al doilea film pe care Andrei Ujică l-a regizat, Out of the Present (2005), era, ca de altfel toate filmele sale, compus din materiale de arhivă. Continuându-și trilogia, Ujică se oprea de această dată asupra unor evenimente care să reflecte asupra destrămării Uniunii Sovietice.

// portrete

Reflexii ale istoriei în filmele lui Andrei Ujică. Partea 1. -

· scris de

Până în prezent, regizorul Andrei Ujică a realizat trei lungmetraje, strânse tematic într-o trilogie a sfârșitului perioadei comuniste în Europa de Est, și lucrează de câțiva ani la un nou film care tratează tot un eveniment întipărit în memoria colectivă: concertul the Beatles de la Shea Stadium, New York, din data de 15 august 1965. Toate acestea pornesc de la filmări deja existente, pe care regizorul le organizează în structuri discursive noi.

// portrete

Ăsta e filmul, „asta e povestea și în continuare nu știu ce se va întâmpla” - Interviu cu regizorul de documentare Vlad Petri

· scris de

Căutând la Rotterdam noutățile cinematografice din Europa de Est am dat de filmul documentar energic București, unde ești? al unui regizor tânăr. S-a potrivit de minune cu selecția filmelor, care prezentau actualitatea europeană și m-a surprins prin perseverența cu care a urmărit protestele stradale din 2012, la care s-a cerut demisia lui Traian Băsescu.

// dosar

„Cazul” Radu Gabrea -

· scris de

Radu Gabrea este un „caz” unic în cinematografia noastră: este singurul regizor român care a făcut film de lungmetraj, ficţiune şi documentar, în Occident, după autoexilul în Germania din 1975 (ceea ce nu au reuşit, din păcate, nici Lucian Pintilie – cu excepţia Salonului nr. 6, mediumetraj realizat pentru televiziunea yugoslavă în 1979 –, nici Mircea Săucan, nici Mircea Veroiu). De asemenea, este singurul regizor român care, după ’89, prin filmele din ultimii ani (Cocoşul decapitat, Călătoria lui Gruber, Mănuşi roşii) s-a redefinit estetic. Cel mai recent film al său, Trei zile până la Crăciun (Ultimele zile din viaţa Elenei şi a lui Nicolae Ceauşescu), a fost prezentat la ediţia 2012 a TIFF-ului, urmând să intre pe marile ecrane, probabil, în toamna acestui an.

// portrete, istoria filmului românesc

„Pe cei care se duc la cinema doar din plăcere intelectuală, îi bănuiesc de ipocrizie” - Interviu cu regizorul Copel Moscu

· scris de

Documentarist de forţă afirmat în anii ’80, Copel Moscu a regizat ultimul film acum 20 de ani. Dar nu s-a îndepărtat de cinematografie, dimpotrivă: este cadru didactic la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti, organizează festivaluri de film şi „ameninţă” să revină pe platourile de filmare...

// interviuri, portrete

Incursiune în perimetrul filmului mut românesc 2. -

· scris de

În pofida unor încercări mai palide sau cu mai multă jactanță venite din exterior, cinematografiștii autohtoni vor continua așadar să-și taie partea leului după primul război, sub zodia unui conservatorism care peste decenii își va găsi reversul în momente de subordonare totală cerințelor de maximă serie B aterizate de peste Ocean în studiourile din preajma orașului păstorit de ciobanul Bucur.

// istoria filmului românesc

© 2011 Asociaţia Filmtett  ·  Despre noi  ·  Articole  ·  Versiunea în limba maghiară  ·  Dezvoltat de Weblap.ro