Robert McKee: Story

Istoria Filmului / Articole /

Istoria filmului românesc

Marin Iorda - Pionierul animaţiei româneşti 2.

· scris de

Realizat în condiţii foarte grele („luni după luni, în pivniţa cu pereţii de cărămidă umedă, m-am plecat asupra planşetei de desen, cu migală, cu multă grijă şi inima tremurând la gândul că aş fi putut greşi vreo mişcare. Fiindcă nu aveam voie să greșesc, să stric materialul pe care îl căpătasem cu greu, drept preț al unei munci încordate…”), Haplea are şi slăbiciuni, datorate mai ales tehnicii rudimentare a cineastului tributar benzilor desenate, dar şi calităţi evidente.

// animație, istoria filmului românesc

Marin Iorda - Pionierul animaţiei româneşti 1.

· scris de

Primele filme de animaţie româneşti au fost realizate de Aurel Petrescu (1897-1948), operator de imagine, regizor, publicist, grafician, caricaturist, ilustrator de carte şi creator de benzi desenate.

// animație, istoria filmului românesc

(In)Egalitatea între sexe și filmul de propagandă comunist 2. - Comediile romantice și societatea bucolică a României Socialiste

· scris de

Un caz interesant pentru analiza feministă mi se par câteva dintre comediile romantice ale anilor comunismului.

// istoria filmului românesc

(In)Egalitatea între sexe și filmul de propagandă comunist 1. - O lacrimă de fată (1980) sau personajele feminine în lipsa lor

· scris de

Când vine vorba de reprezentare feminină în filmul comunist, e dificil să găsești un personaj care să aibă un rol suficient de consistent în narațiune încât să poată fi analizat incontestabil printr-o grilă feministă. O lacrimă de fată (r. Iosif Demian, 1980) e un detective story al cărei personaj principal, tânăra învățătoare din sat, brutal omorâtă, este reconstituit în lipsă, prin mărturiile sătenilor. În investigația sa fals-documentaristă, polițistul scoate la iveală vechile ranchiuni de clasă (fostul moșier nu poate uita cum a fost deposedat și nici sătenii, cum îi muncea), și odată cu asta mai multe personaje feminine sunt menționate în lipsă, prin acțiunile care li se întâmplauși pe care trebuiau să le accepte.

// istoria filmului românesc

Western-ul românesc în trilogia Ardelenii -

· scris de

Trilogia „Ardelenilor” de western-uri românești, făcute între 1978 și 1981, aveau de susținut o echilibristică foarte fină între naționalism românesc (care, în perioada comunistă, era asociat automat cu respingerea valorilor occidentale) și eroismul tipic western-urilor – acel gen de film prin care Statele Unite scriu pentru generaţiile tinere legenda propriei formări. Asta ar trebui să creeze o tensiune între şabloanele de western importate din Statele Unite şi tipologiile protagoniştilor, fraţii ardeleni Brad din Poplaca, ale căror valori trebuie să fie în acord cu doctrina comunistă.

// istoria filmului românesc

Ore astrale ale filmului românesc 8. - Stere Gulea: Moromeții

· scris de

Ajunşi la această ultimă capodoperă a filmului românesc, care însă nu epuizează „lista”, se impune o evidenţă: toate cele şapte filme sunt ecranizări (şi scenariul Independenţei României este parţial inspirat de poeziile lui Vasile Alecsandri din ciclul Ostaşii noştrii, din care sunt preluate şi câteva personaje: Peneş, Sergentul), fapt ce spune ceva despre puterea de invenţie, despre originalitatea cineaştilor noştri: pentru a putea realiza opere filmice de referinţă, aceştia au avut nevoie (ceea ce nu mai este valabil pentru Noul val), de suportul solid al unor naraţiuni literare de prim raft, la rândul lor capodopere ale literaturii române.

// istoria filmului românesc

De la Nistru până la limita de jos a cerului - Istoria filmului moldovenesc

· scris de

O nominalizare la Premiul Oscar1 a atras atenția din nou asupra filmului moldovenesc după ce acesta, timp de o perioadă lungă, părea mort. Industria filmului din țara vecină însă fusese înflorit, multe premii internaționale fiind câștigate de producții autohtone. După destrămarea Uniunii Sovietice totul s-a prăbușit, iar de atunci cinematografia din Republica Moldova încearcă să-și revină. De data aceasta, pare să aibă un elan eficient.

// istoria filmului universal, istoria filmului românesc

Ore astrale ale filmului românesc 7. - Mircea Veroiu şi Dan Piţa: Nunta de piatră & Duhul aurului

· scris de

Opere de profundă originalitate, unicate ale cinematografiei române, Nunta de piatră şi Duhul aurului fac parte din acea categorie de creaţii artistice esenţiale – de limpezimea şi structura cristalului – care pot defini, şi chiar o fac, în şi prin sine, spiritualitatea ancestrală a unei comunităţi, a unui popor.

// istoria filmului românesc

Filmul şi Revoluţia 3. - Decembrie 1989 în lungmetrajul românesc de ficţiune

· scris de

Sergiu Nicolaescu, care în 1990 girase, în calitate de director al unui studio de producție rapid privatizat, realizarea primului lungmetraj românesc despre Revoluția din 1989 (Vânătoarea de lilieci, debutul lui Daniel Bărbulescu, cu premiera în 1991), nu avea cum să rateze, nici ca regizor-scenarist, exploatarea în scop comercial a unui subiect atât de ofertant.

// istoria filmului românesc

Ore astrale ale filmului românesc 6. - Liviu Ciulei: Pădurea spânzuraţilor

· scris de

Nu mergem la cinema, sau nu ar trebui să o facem, pentru a învăţa istorie, nici pentru a evita biblioteca: ecranizarea nu este „nechezol”, nu este înlocuitorul cărţii de la care porneşte; dimpotrivă, poate să o redimensioneze fără a-i ştirbi valoarea, personalitatea. Este ceea ce reuşeşte, dincolo de amendările ce i-ar putea fi aduse, Liviu Ciulei prin această monumentală „tălmăcire” cinematografică a capodoperei româneşti a lui Liviu Rebreanu.

// istoria filmului românesc

123 ... 8 Următor

© 2011 Asociaţia Filmtett  ·  Despre noi  ·  Articole  ·  Versiunea în limba maghiară  ·  Dezvoltat de Weblap.ro