Robert McKee: Story

Istoria Filmului / Articole /

Război

Animația americană de propagandă, al doilea Război Mondial și lecțiile despre inamici -

· scris de

Când a venit al doilea Război Mondial, oamenii trebuiau educați și obișnuiți cu noile probleme. Mai toate țările au folosit și animația pentru asta, conștiente fiind că nu doar copiii le urmăresc.

// animație

Materie primă umană - „Eroi de filme” din Primul Război Mondial

· scris de

Dacă ar trebui să facem rapid o enumerare a filmelor de ficțiune ce aveau ca temă Primul Război Mondial, atunci ne-ar veni în minte numele unor regizori ca Kubrick (Cărările gloriei, 1957), David Lean (Lawrence al Arabiei, 1962) și Lewis Milestone (Nimic nou pe frontul de vest, 1930). Dintre aceste pelicule doar ultimul a fost filmat înaintea celui de-al Doilea Război Mondial. Se pare că arhetipurile filmelor de război s-au dezvoltat în urma și ca urmare a celei de-a doua conflagrații, dar este chiar invers.

// dosar

The Archers – o mini-fabrică de vise - Cinemaul lui Powell&Pressburger

· scris de

Neoficial, Michael Powell era regizorul, iar Emeric Pressburger era scenarist pentru filmele la care lucrau împreună. Cel puțin, asta indică mărturiile celor din jur și experiența lor de lucru de dinainte ca producătorul Alexander Korda să le facă cunoștință și să lucreze împreună la filmul The Spy in Black (1939).

// studiouri legendare

Copilul Hiroshimei - Shindo Kaneto 1.

· scris de

Shindo Kaneto – cel mai vârstnic regizor japonez – şi-a sărbătorit în aprilie 2012 aniversarea de 100 de ani, iar peste o lună s-a stins din viaţă. Cariera regizorului a fost determinată în mare măsură de faptul că s-a născut la Hiroshima. El a regizat 49 de filme şi a scris peste 200 de scenarii, fiind printre altele recrutat în cel de-al doilea război mondial. 

// portrete

Extraordinara Mrs. Miniver - William Wyler: Mrs. Miniver / Doamna Miniver, 1942

· scris de

În data de 4 martie 1943, când a avut loc cea de-a 15-a gală a decernării premiilor Oscar, Statele Unite erau deja în război de un an. Acest fapt a avut un efect din ce în ce mai puternic asupra punctului de vedere a poveştilor hollywoodiene, din ce în ce mai multe filme conţineau idei patriotice sau anti-naziste. Dintre cele 10 filme nominalizate în categoria celui mai bun film 4 povesteau în mod direct despre război, printre ele şi filmul câştigător, Mrs. Miniver.

// maratonul premiilor oscar

Endlösung – prin prisma fabricii de vis  - Steven Spielberg: Schindler's List / Lista lui Schindler, 1993

· scris de

Decenii întregi, genocidul evreilor din cel de-al doilea război mondial a lipsit din discursul public cinematografic american, până şi marile epopee despre război (Battle of the Bulge / Bătălia din Ardeni; A Bridge Too Far / Un pod prea îndepărtat) atingând această problemă doar în mod tangenţial. După Holocaust (1978), serialul TV de Marvin J. Chomsky s-a produs o schimbare de mentalităţi, însă adevăratul punct de cotitură se leagă de numele lui Steven Spielberg, un om pe care la momentul respectiv nimeni nu l-a văzut în stare să ecranizeze o poveste de asemenea amploare.

// maratonul premiilor oscar

Recrutul în iad - Oliver Stone: Platoon / Plutonul, 1986

· scris de

Cu ajutorul Plutonului, Stone transpune în practică un vis mai vechi de-a lui şi încasează patru premii la a 59-lea gală a Oscarurilor (între care premiul pentru cel mai bun film şi cel mai bun regizor). Drumul până la covorul roşu a fost lung şi anevoios: în primul rând trebuia să supravieţuieşti războiului din Vietnam, mai apoi numeroaselor refuzuri venite din partea producătorilor-şi în final să treci prin două luni de filmări în junglă.

// maratonul premiilor oscar

Colecţionarii de cruci - René Clément: Jeux interdits / Jocuri interzise, 1952

· scris de

Epoca istoriei filmului cu cea mai mare influenţă de după cel de-al doilea război mondial a fost neorealismul italian. Sunt multe discuţii şi în prezent despre care sunt adevăratele opere „neorealiste”, cert este faptul că, stilul lui de Sica, Visconti şi Rosselini au creat valuri asemănătoare în toate ţările. În ciuda acestui aspect, perioada neorealismului francez-exagerând puţin – s-a cristalizat într-o singură peliculă: în drama lui René Clement cu titlul Jocuri interzise.

// maratonul premiilor oscar

Război şi căutarea drumului. Destrămarea Iugoslaviei în oglinda filmelor - Istoria filmului iugoslav 4.

· scris de

După reuşitele internaţionale înregistrate în anii 1980, după destrămarea republicii federative, filmul iugoslav îşi sfârşeşte existenţa. În timpul războiului civil al anilor ‘90 şi industria de progil, la rândul său, se fragmentează între statele membre. Studiourile naţionale de film ale ţărilor astfel născute, create cu un succes mai mare sau mai mic, se confruntă până în zilele noastre cu lipsa resurselor.

// istoria filmului universal

Ultimul act. Evoluţia filmului iugoslav între anii 1973–1990 - Istoria filmului iugoslav 3.

· scris de

Între 1973 şi 1990 în Iugoslavia s-au desfăşurat procese antagoniste. La mijlocul anilor ‘80 – după o perioadă mai modestă – apare pe scena internaţională ultima mare generaţie de cineaşti. Consecutiv morţii lui Tito, nici cultura, nici politica nu poate să frâneze destrămarea Federaţiei Iugoslave.

// istoria filmului universal

12 Următor

© 2011 Asociaţia Filmtett  ·  Despre noi  ·  Articole  ·  Versiunea în limba maghiară  ·  Dezvoltat de Weblap.ro